Verantwoord leiderschap

De bedoeling van je organisatie in de samenleving tot uiting laten komen

Hoe ontwikkel je een visie op de samenleving waarmee mensen zich in een gewenste richting ontwikkelen? Hoe krijg je een organisatie zo ingericht dat mensen gaan werken zoals de bedoeling is? Hoe stel je een definitie van de situatie in waarin medewerkers ‘als vanzelf’ gaan doen wat klanten, leerlingen, patiënten, burgers nodig hebben? Het grote vraagteken is: hoe verander je iets wat niet maakbaar of planbaar is?

In de eerste zes maanden volg je het programma Gevoel voor realiteit, waarin je ook deelnemers aan Mens-en-contextgedreven werken en leidinggeven kunt ontmoeten. Je komt met een groep in omgevingen waar je steeds andere vormen van wisselwerking meemaakt. Om patronen in wisselwerking en in gedrag te gaan herkennen krijg je het Sezen-referentiestelsel tot je beschikking. Je gaat waarnemingen en indrukken onder woorden brengen waardoor je er met anderen over kunt praten. Voor elke omgeving zul je tot een oordeel komen over wat in die omstandigheden, met welke mensen, wenselijk en mogelijk is.

In de tweede zes maanden gebruik je het Sezen-referentiestelsel om tot Verantwoord leiderschap te komen. Verantwoord wil zeggen dat je per organisatie(onderdeel) een definitie van de situatie instelt die past bij de betreffende activiteiten.

Je weet inmiddels dat er vier vormen van betekenisgeving zijn en hoe die in oriëntaties tot expressie komen. Je gaat opmerken hoe iedere leidinggevende vanuit de eigen oriëntatie medewerkers selecteert en de definitie van de situatie instelt. Zodra je alle vormen van betekenisgeving en pragmatisme tot je beschikking hebt kun je per organisatie (onderdeel) bepalen of een ingestelde definitie van de situatie past bij de aard van de activiteiten. Vanuit verantwoord leiderschap maak je als het ware een diagnose van wat dient te veranderen. Je loopt direct tegen de veranderingsprocessen aan die ermee gepaard gaan.

In het laatste deel van het eerste jaar weet je wat je bij paradigmatisch veranderen tegenkomt en kun je tot een voorstelling komen hoe verantwoord leiderschap eruitziet voor de totale organisatie, de onderdelen, in welke volgorde en het tijdsbeslag. Er ontstaat een idee over wat urgente problematiek is en wat snel veranderen kan. Je bent van start gegaan.

Voor het optionele tweede jaar kun je voor jouw veranderproces gebruik blijven maken van Sezen Academy in combinatie met begeleiding van Bascole.

Voor wie

Voor bestuurders, leidinggevenden en toezichthouders die de organisatie zo willen laten functioneren dat die recht doet aan de complexiteit in de samenleving en via de werkvloer structureel aan de samenleving bijdraagt.

Werk je in een ministerie, provinciale organisatie of gemeente om visie en beleid te formuleren als grondslag voor een sectorale of maatschappelijke verandering? In dit programma verover je evolutionair pragmatisme. Daarmee ontwikkel je voorstellingen en taal die in het veld worden ervaren als richtinggevende visie voor een paradigmatische verandering.

Tijdens de intake bespreken we wat voor jou en je organisatie mogelijk is.

Wat bijzonder is aan dit programma en wat je ermee kunt
Er is een groot hiaat tussen de belevingswereld van mensen en wat in organisaties betekenis heeft en krijgt. Als je het Sezen-referentiestelsel tot je beschikking hebt kun je dat hiaat niet alleen herkennen maar ook onder woorden brengen. Je hebt inzicht gekregen in paradigmatisch veranderen.

In dit programma verbreed je jouw oriëntatie en stijl van leidinggeven. Je bent in staat om onderdelen bottom-up in te richten en mensen te kiezen die daaraan leiding kunnen geven. En je kunt onderdelen top-down inrichten, inclusief de selectie van leidinggevenden met een oriëntatie, aggregatieniveau en handelingsrepertoire die daarbij passen.

In het tweede jaar van het programma ga je stapsgewijs aan de slag om de organisatie onderdelen die niet passend zijn ingericht een andere definitie van de situatie te geven.  Of je gaat aan de slag met een evolutionair paradigmatisch veranderingsproces om in een sector de inrichting en werkwijze evolutionair te veranderen. Je merkt – wellicht tot je verbazing – dat het leidt tot hogere effectiviteit, versnelling en maatschappelijke rust bij minder kosten.

Praktische informatie: intake, tijdsbeslag en compensatie
Tijdens het intakegesprek bespreken we hoe je in het leven staat en wat jouw ambities zijn, en hoe dit programma daaraan bijdraagt. We bespreken de opbouw, welke omgeving voor het tweede deel van het programma in aanmerking komt om in aan de slag te gaan, wat je tijdens het programma mag verwachten en wat er van je verwacht wordt.

Boeken die stichting Sezen en Bascole hebben uitgebracht worden gebruikt als gids en naslagwerk. Van deelnemers wordt verwacht dat ze voorafgaand aan dit programma het eerste deel van het boek Realiteit en werkelijkheid lezen.

De effectiviteit van dit programma leunt op je eigen aandacht en inspanning om dagelijks (op je werk en privé) met waarnemen bezig te zijn en de inzichten die je daaruit opdoet probeert te verwoorden in gesprekken met anderen.

Tijdsbeslag en compensatie eerste jaar
Het tijdsbeslag voor het eerste deel van het programma is 16 dagen waarvan 9 met avondprogramma’s en overnachtingen (41 dagdelen). Plus de tijd die je nodig hebt voor oefeningen, opdrachten en leeswerk.
Het tijdsbeslag voor het tweede deel van het programma is 9-12 dagen, deels met avondprogramma’s (maximaal 33 dagdelen). Plus de eigen tijd die nodig is voor opdrachten, leeswerk en waarnemen in de werkomgeving. De compensatie voor het eerste jaar van het programma is € 14.500,- exclusief BTW.

Tijdsbeslag en compensatie tweede jaar
In het tweede jaar wordt ervan uitgegaan dat je daadwerkelijk met het veranderingsproces begint. We geven twee opties. De eerste is dat je alleen gebruik maakt van persoonlijke begeleiding. Daaraan is een compensatie gekoppeld van € 13.000,- exclusief BTW.
De tweede optie is  een combinatie van advies, begeleiding van het proces en leerprogramma’s. De opbouw en compensatie daarvan wordt in samenspraak vastgesteld.

Opbouw van het programma
Opbouw van het eerste deel: Ervarings-leerprogramma en aanreiken Sezen-referentiestelsel
Blok 1: Drie aaneengesloten dagen, start met een avondprogramma
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 2: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 3: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 4: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag, bespreking huiswerk en opsplitsing groep
Tussen de blokken zit steeds vier tot zes weken, waar een evaluatiedag in gepland wordt.

Aan dit eerste deel doen maximaal 10 deelnemers mee. We vragen volledige aanwezigheid op de 16 geplande dagen in het datumschema.

Opbouw van het tweede deel: Gebruik van het Sezen-referentiestelsel bij organiseren
Negen tot 12 dagen (in overleg met deelnemers gepland), deels met avondprogramma’s die worden gevuld met individuele begeleiding, evaluaties en voortgang, inhoudelijke onderwerpen omtrent leidinggeven, organiseren, aggregatieniveaus, definities van de situatie, wat erbij komt kijken als je aan andere zaken betekenis gaat geven, wat het betekent voor paradigmatische transformatieprocessen en hoe je daarmee start. Aan eind van dit deel van het programma komt aan bod wat je mag verwachten en welke ondersteuning je nodig hebt als in de eigen organisatie de benodigde kennis en expertise van het Sezen referentiestelsel en de evolutionair inductieve wetenschapsmethode ontbreekt.

Opbouw van het derde deel: Gebruik van het Sezen-referentiestelsel bij paradigmatisch veranderen of vernieuwen
Deelnemers die verder gaan met begeleiding vanuit Sezen Academy en Bascole zijn het hele tweede jaar bezig met het proces in de eigen organisatie. Expertise en begeleiding zijn stand-by.

Vragen, meer informatie en aanmelden

Heb je interesse in dit programma, wil je een digitale brochure ontvangen, wil je weten wanneer de volgende groep start  of heb je een andere vraag? Het team van Sezen Academy helpt je via mail of telefonisch 0343-595802 graag verder.

    Aanhef* MevrouwDe heer

    Naam*

    E-mail*

    Telefoonummer*

    Adres*

    Kies het datumschema van Verantwoord leiderschap*

    Opmerkingen

    Dit programma wordt meerdere keren per jaar ingepland.

    Door op verzenden te drukken gaat u akkoord met de verwerking van uw gegevens zoals beschreven in onze privacyverklaring.

    |

    Het programma was als een cadeautje, maar het was zeker niet altijd feest! Gaandeweg begonnen kwartjes te vallen. Er werd me een spiegel voorgehouden. Ik kijk nu veel bewuster tegen mezelf aan en tegen de samenleving. Onze samenleving vraagt om een andere aanpak en om meer flexibiliteit. In mijn werk gaat het erom dat te herkennen, te erkennen en samen te werken aan nieuwe ontwikkelingen. Ik ben heel blij dat ik daar een deel van mag zijn. De leerweg heeft gezorgd voor (persoonlijke) verbreding en ontwikkeling.

    Gertjan Rozendom

    |

    Dit programma heeft me nieuw perspectief geboden in verschillende vormen van betekenisgeving. Mijn handelingsrepertoire, als mens en leidinggevende, is er positief door veranderd. Tijdens en na de leerweg valt me op dat ik situaties anders waarneem, dat ik de situatie beter kan herleiden en duiden en er is meer begrip voor de ander, waardoor ik beter kan afstemmen.

    Louise Voorhorst

    |

    Ik werk al lang in de publieke sector. Door het volgen van dit programma heb ik veel geleerd als het gaat om het duiden van maatschappelijke ontwikkelingen. Ik heb er veel van opgestoken en het heeft veel opgeleverd, in mijn werk en ook privé. Eigenlijk zou iedereen dit moeten doen.

    Mario Hegger

    |

    Het programma hielp mij om vanuit verschillende manieren van kijken structuren te ontkoppelen. Tijdens de leerweg werd ik me ervan bewust dat er een kloof bestaat tussen verschillende manieren van leidinggeven. Ook kan ik nu inschatten wanneer een situatie uitnodigt tot een andere vorm van leiderschap en wat dit van een leider vraagt. Daarbij ben ik me bewust geworden van mijn eigen voorkeuren, welke taal ik gebruik en hoe verschillende omgevingen en invloeden een ontwikkeling belemmeren of stimuleren.

    Marieke Schnoing

    |

    Een heel mooi programma met heel goede docenten en trainers! Ik heb woorden aangereikt gekregen voor dingen die ik eigenlijk al wist of aanvoelde. Het heeft me meer vastberaden gemaakt, privé en op het werk. Veel is op zijn plaats gevallen en ik zie allerlei nieuwe mogelijkheden.

    Peter Hanner

    |

    Mijn besef is nu groter als het gaat om oriëntaties. Of het nu gaat om oriëntaties van mensen zelf of hoe dat uitpakt in organisaties, dorpen of landen; door het volgen van het leerprogramma ben ik op dit vlak bewuster geworden. Ik heb geleerd om op verschillende manieren naar de wereld te kijken, pak dingen nu anders aan, mede doordat mijn handelingsrepertoire is verbreed.

    Gerda Blom

    |

    Het programma heeft me meerdere dingen gebracht. Het is een proces geweest. Ik ben met iets gestart en weet dat het me kan helpen in mijn ontwikkeling en bij mijn werk als leidinggevende. Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven en biedt mij grote meerwaarde op het gebied van (leren) organiseren.

    Marijke de Jager

    |

    Dit programma heeft me overzicht gebracht! Ik snap wat er in en om de organisatie gebeurt. Het oordelen kan ik meer laten en ik ben meer onderzoekend geworden. 

    Els de Back

    |

    Door het programma heb ik veel geleerd over over de positie die mensen in een organisatie innemen. Ook heb ik leren loslaten, leren timen en leren kijken naar de context. Ik ben begripvoller en rustiger nu. Deze leerweg heeft mijn kijk op het leven veranderd.

    Martien Weernink