Mens-en-contextgedreven werken en leidinggeven

Op gang brengen van wisselwerking tussen mensen en hun omgeving

In dit programma krijg je aangereikt hoe je mensen empathisch helpt. Je gaat herkennen hoe degene die je helpt in de wereld staat, wat van betekenis is voor die persoon en hoe het tot stand komt. Ook de omgeving wil je doorgronden: waar nodigt die toe uit en hoe slaat dat neer in het gedrag dat je waarneemt? Het is voor jezelf vanzelfsprekend dat je je ook bewust bent van je eigen oriëntatie, hoe je waarneemt en oordeelt en wat dat met je doet.

De eerste zes maanden worden besteed aan het Sezen-referentiestelsel. Je doet ervaringen op met wisselwerking in verschillende omgevingen en gaat herkennen hoe iedereen daar, inclusief jezelf, mee omgaat. Het referentiestelsel helpt om waarnemingen te verwoorden die je eerder geen gewicht gaf en daarover te kunnen praten. Je sluit hiervoor aan bij het programma Gevoel voor realiteit waar je ook deelnemers kunt aantreffen die Verantwoord leiderschap volgen.

De tweede helft van het programma draait om ervaringen in je werkomgeving en wat je nodig hebt om van mensen in hun eigen context uit te kunnen gaan. Je oefent play, een manier van doen waarin je in wisselwerking bent met degene die je helpt. Al doende zoek je uit hoe degenen die je helpt zo goed en zo snel mogelijk zonder jou volgende stappen kunnen zetten. Je bespreekt met je leidinggevende wat je doet en hoe het gaat, zodat die in staat is mee te denken en te evalueren.

Je krijgt in dit tweede deel begeleiding, deels on the job. Je bent bezig met praktische oefeningen en vragen die je deels ook oefent en evalueert in de groep met wie je in het begin van het programma optrok.

Voor wie

Deelnemers aan dit programma zijn afkomstig uit dienstverlenende organisaties: zoals ambtenaren, beleidsadviseurs, operationeel leidinggevenden, welzijnswerkers, docenten, intern begeleiders, mediators, politieagenten, coaches, huisartsen, zorgcoördinatoren. Je bent operationeel leidinggevende of staat op het punt dat te worden.

AIs dit programma de richting geeft die je zoekt, dan bekijken we bij de intake hoe dit aansluit bij hoe je nu al praktisch bezig bent.

Luister naar de podcast over dit programma
Wat bijzonder is aan dit programma

In mens-en-contextgedreven werken en leidinggeven draait het om wisselwerking tussen mensen en hun omgeving, en proberen die weer op gang te brengen waaruit positieve mogelijkheden kunnen groeien. Het wordt door psychologen geduid als systeembenadering.

Het bijzondere van dit programma is dat we aan die systeembenadering vormen van betekenisgeving en pragmatisme toevoegen. Die komen in wisselwerking tot stand en zijn bepalend voor de vraag of die in de omgeving waarin iemand met diens mogelijkheden verblijft ziekmakend, helend of helpend zijn.

Het resultaat is dat je je eigen werksituatie ook op die manier kunt diagnosticeren. Je verzet je niet tegen hindernissen in de organisatie waarin je werkt. Je laat zien wat er anders en beter kan. Je blijft beschrijven wat er gebeurt: komen er gewenste evoluties op gang, verdwijnen ongewenste situaties? Het voelt als gezond verstand, is vernieuwend en inspirerend. Je merkt wie er om je heen meer of minder tijd nodig heeft om bij deze manier van werken aan te sluiten.

Wat je ermee kunt

Mens-en-contextgedreven-werken en leidinggeven biedt een werkwijze waarmee je mensen structureel verder kunt helpen, omdat je hun ontwikkeling volgt, een relatie opbouwt waarin betrokkenheid kan ontstaan die nodig is om waar te nemen wat de invloed is van de context en jouw interventies.

Het gaat gepaard met omkeringen: de systemen en protocollen die jou eerder tot een niet-helpende houding dwongen, ga je alleen nog gebruiken voor zover ze daadwerkelijk helpen. Dat kan problemen geven met ondersteuners en de leiding in je organisatie; je neemt ze mee op het pad dat ze er zijn om jou met hun systemen te ondersteunen en daarmee degene die je helpt. Je kunt dat onder woorden brengen, om waar nodig de definitie van de situatie te veranderen.

De effectiviteit van deze manier van werken in dienstverlenende sectoren is onovertroffen, wat ook financieel gunstig is voor de organisatie die jouw inzet betaalt. Om over de resultaten voor degenen die je helpt maar te zwijgen.

Praktische informatie: intake, tijdsbeslag, doorlooptijd en prijs
Tijdens het intakegesprek bespreken we hoe je in het leven staat en wat jouw ambities zijn, en hoe dit programma daaraan bijdraagt. We bespreken de opbouw, welke omgeving voor het tweede deel van het programma in aanmerking komt om in aan de slag te gaan, wat je tijdens het programma mag verwachten en wat er van je verwacht wordt.

Boeken die stichting Sezen en Bascole hebben uitgebracht worden gebruikt als gids en naslagwerk. Van deelnemers wordt verwacht dat ze voorafgaand aan dit programma het eerste deel van het boek Realiteit en werkelijkheid lezen.

De effectiviteit van dit programma leunt op je eigen aandacht en inspanning om dagelijks (op je werk en privé) met waarnemen bezig te zijn en de inzichten die je daaruit opdoet probeert te verwoorden in gesprekken met anderen.

Tijdsbeslag en doorlooptijd
Het tijdsbeslag is 26 dagen waarvan 9 met avondprogramma’s en overnachtingen (61 dagdelen). Plus de tijd die je nodig hebt voor oefeningen, opdrachten en leeswerk. In het tweede deel ben je bezig in je eigen omgeving en is begeleiding stand-by.

De totale doorlooptijd van dit programma is ongeveer een jaar.

Prijs
De totaalprijs van dit programma is € 11.500,- exclusief BTW.

Opbouw van het programma
Opbouw van het eerste deel: Ervarings-leerprogramma en aanreiken Sezen-referentiestelsel
Blok 1: Drie aaneengesloten dagen, start met een avondprogramma
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 2: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 3: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 4: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag, bespreking huiswerk en opsplitsing groep
Tussen de blokken zit steeds vier tot zes weken, waar een evaluatiedag in gepland wordt.

Aan dit eerste deel doen maximaal 10 deelnemers mee. We vragen volledige aanwezigheid op de 16 geplande dagen in het datumschema.

Opbouw van het tweede deel: Gebruik van het Sezen-referentiestelsel bij mens-en-contextgedreven werken en leidinggeven
Dit deel start na de vierde evaluatiedag. Met behulp van het Sezen-referentiestelsel ga je indrukken en waarnemingen onder woorden brengen, je kunt met anderen over werkwijzen communiceren en je zult over elke (werk)omgeving tot een oordeel komen over wat daar, met welke mensen, mogelijk is. Je gaat je eigen oriëntatie en die van anderen herkennen, breidt je gedragsrepertoire gaandeweg uit. Wat ga je daarmee doen?

In dit deel van het programma start je de mens-en-contextgedreven werkwijze in de door jou gekozen omgeving op. Begeleiding is stand-by voor spannende of moeilijke momenten, en in situaties waar je hulp nodig hebt als je interventie-ruimte beperkt raakt. Gaandeweg zullen bepaalde onderwerpen en situaties je bezighouden, waar we apart de tijd voor nemen. Elke maand wordt geëvalueerd en voortgebouwd op wat geleerd en beleefd wordt.

Vragen, meer informatie en aanmelden

Heb je interesse in dit programma, wil je een digitale brochure ontvangen, wil je weten wanneer de volgende groep start  of heb je een andere vraag? Het team van Sezen Academy helpt je via mail of telefonisch 0343-595802 graag verder.

    Aanhef* MevrouwDe heer

    Naam*

    E-mail*

    Telefoonummer*

    Adres*

    Kies het datumschema van Mens-en-contextgedreven werken en leidinggeven*

    Opmerkingen

    Dit programma wordt meerdere keren per jaar ingepland.

    Door op verzenden te drukken gaat u akkoord met de verwerking van uw gegevens zoals beschreven in onze privacyverklaring.

    |

    Door het volgen van deze leergang is bij mij alles heel snel op zijn plaats gevallen. Het heeft me zoveel gebracht! Op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, richting geven aan mijn leven, advies kunnen geven aan collega’s, dit zijn enkele voorbeelden. Ik zorg ervoor dat wat ik leerde tijdens de leergang in mijn leven blijft. Met een open mind kijken, het plaatsen van de stof, er zo verwoven mee raken, past bij mij. Door de leergang voel ik me bevrijd, beter, sterker en nuttiger.

    Willy Schobbe

    |

    Door de leergang heb ik veel meer oog gekregen voor de invloed van omstandigheden. Die zijn heel bepalend voor iemands gedrag en daar ga ik nu veel bewuster mee om. Ik ben nu veel minder bezig met oordelen en meer met waarnemen. Het is geen cursus waarin je alleen maar een trucje leert. Het ligt aan de basis van alles. Als je met mensen werkt en in je eigen leven. Ook op persoonlijk vlak vallen er voor mij dingen op z’n plek.

    Judith Kruit

    |

    Door de leergang heb ik o.a. inzicht gekregen in het effect van mijn handelen. Het (oefenen in) waarnemen helpt me enorm in mijn werk. Ik ervaar nu meer rust en ruimte, daardoor kan ik beter nadenken en maak andere afwegingen. Ik begrijp veel meer nu. Ik voel dat ik gegroeid ben als het gaat om zelfinzicht en het me bewust zijn van mijn omgeving.

    Stiana Sibon

    |

    Deze leergang was als een reis voor me. Ontzettend inspirerend. Ik heb leren zien! Ik stel tegenwoordig heel andere vragen. Nu kan ik tot de kern komen. Met de tools die ik aangereikt kreeg, kan ik nu functioneren in een omgeving die niet direct bij mijn oriëntatie past, dat maakt het heel interessant!

    Nina Oskam

    |

    Het is lastig om de leergang in een aantal zinnen te vatten, zeker als het zo’n grote impact heeft gehad. De echte ervaringen vragen om meer woorden. Het is alweer een paar jaar geleden, maar ik ben er nog elke dag volop mee bezig! Soms is dat bewust, soms onbewust, soms is het groot, soms is het een klein dingetje. Er is een voedingsbodem gelegd. Ik heb op een andere manier leren kijken. Ik ben er sterker van geworden. Het heeft me geholpen om mijn nieuwe functie goed neer te zetten en uit te voeren; met interesse, drive en plezier contextgedreven te werken. De leergang heeft enorm veel voor me betekend.

    John de Vegt

    |

    De leergang voelde als een luxe cadeau. Mijn persoonlijke ontwikkeling kreeg een boost. Ik heb veel geleerd wat ik kan meenemen. Enkele voorbeelden: leren over communicatie vanuit betekenisgeving, het belang van wisselwerking, wegnemen van belemmeringen, hoe je randvoorwaarden kunt scheppen en sfeer kunt creëren.

    Coen Helderman

    |

    Ik vond de leergang leuk en leerzaam. Ik heb woorden gevonden voor dingen die ik al een tijdje herkende. Ik kan nu een andere strategie kiezen. Na de leergang ben ik anders gaan werken en communiceren.

    Winesh Hardien

    |

    De leergang heeft mijn bewustzijn vergroot. Het helpt mij om de uitdagende rol van programmamanager goed uit te voeren. Ik heb nieuwe handvatten gekregen. Ik heb leren kijken naar de omgeving, leren zien, ik ben me nu bewuster van de ontwikkeling waarvan ik een onderdeel ben. Samen doen we hele mooie dingen met en voor de inwoners van Coevorden. We zijn een fundamentele slag aan het maken als het gaat om verbindend besturen. Dat voelt soms ook als roeien tegen de stroom in, als taai en ingewikkeld, maar zeker ook als erg boeiend en in alles de moeite waard!

    Errol van Veen

    |

    Een pittige leergang waaraan ik veel heb gehad. Ik ben gegroeid als het gaat om communicatie en mensenkennis. Ik heb leren observeren en waarnemen en heb geleerd het oordelen meer te laten. Binnen onze afdeling sparren we over wat we leerden, houden elkaar scherp en geven dagelijks vorm aan contextgedreven werken. Ik kijk terug op een boeiend proces, dat overigens nog steeds gaande is!

    Daphne van der Velden

    |

    Met plezier en energie ging ik iedere keer naar de leergang toe. Ik heb veel geleerd over hoe je contextgedreven werken in praktijk brengt. Ik ben trots op ons team en hoe we werken. We werken nu met de goede mix van mensen en we doen het samen, dat is ook het mooie ervan.

    Henk Zilvold

    |

    Het programma heeft mij onder andere laten inzien hoe en waarom (groepen) mensen elkaar soms echt niet kunnen begrijpen. Door het programma én de ondersteuning van docenten ben ik erachter gekomen hoe dat anders kan. Niet alleen vanuit mijn werk, maar ook als moeder van een kind met ingewikkelde problematiek heb ik de hoop dat heel veel mensen die werkzaam zijn bij gemeenten, in de zorg en in het onderwijs ook een leergang gaan doen. Door het volgen van dit programma ben ik namelijk als moeder verlost van radeloosheid en vastlopen en is er bij mij als professional nog meer een drive ontstaan om me ervoor sterk te maken dat mensen die niet in een systeem functioneren, toch de kans krijgen om mee te doen.

    Miranda Mulder

    |

    De gedachte achter contextgedreven werken is eenvoudig, maar zo ook te werken had toch meer voeten in aarde, want eigenlijk waren we overgeorganiseerd. We stellen geen werk meer uit, ideeën zijn welkom en we zorgen samen voor een open werksfeer. Door dit samenwerken en contextgedreven werken krijgen we echt dingen voor elkaar. Dit geldt overigens niet alleen binnen het team, maar ook in en voor de stad met burgers, ambtenaren, etc. Dat vind ik mooi!

    Jos Amory

    |

    Wat ik mooi vond was de combinatie van mensen uit verschillende organisaties en omgevingen. Je krijgt daardoor een inkijkje in de keuken van een ander, waar vaak dezelfde vraagstukken leven in een andere organisatiecontext. Daardoor ben ik steeds beter gaan herkennen welke vorm van organiseren passend is gezien de omstandigheden om tot een oplossing te komen.

    Bert Scholing

    |

    De leergang bracht een nieuwe en verfrissende manier van denken. De theorie én de praktijk spraken me enorm aan! Ze gaven handvatten! Het lukte me daarna beter om vanuit de omgeving te denken. Van buiten naar binnen werken in plaats van andersom. In mijn werk stel ik me sindsdien continu de vraag: wat merkt de burger hiervan? Kort na de leergang ben ik leidinggevende geworden, omdat het paste. Ik voel me krachtiger nu, mijn beïnvloeding is groter geworden en door in verbinding te werken behalen we onze doelen. Wat contextgedreven werken precies betekent, is mij in de leergang pas echt duidelijk geworden!

    Rik Caumon

    |

    Wat ik kwijt wil over de leergang die ik volgde? Spot on! zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen. Hiermee bedoel ik: effectief en zeer bruikbaar voor mijn werk als teamchef van een politieteam!

    Aart de Zeeuw

    |

    De leergang was leuk, afwisselend en ook confronterend. Je duikelt steeds in iets nieuws. Door een paar dagen bij elkaar te zijn, kun je goed focussen. Weg van alles, van werk en van huis. Vol erin. Spiegelend werkte het voor me. Ik dacht nooit: wanneer is het om? Ik dacht: doe mij maar meer van dit! De interactie met de andere leergangers heb je zeker nodig, daar leer je veel van. Ik ben nog lang niet klaar, maar ik zie al zoveel meer en oordeel veel minder. Na de leergang ben ik nog altijd volop aan het leren en aan het oefenen met dat wat ik leerde bij Sezen Academy.

    Nienke Tamminga