Gevoel voor realiteit

Bijdragen aan een nieuwe toekomst

Als je in je opleiding of organisatie of maatschappelijke beweging wilt terugvinden wat in het hart zit van de beleving van mensen en van jezelf, zul je je in dit programma thuis voelen.

In de eerste zes maanden ga je in allerlei omgevingen ervaringen opdoen met wisselwerking en herkennen hoe verschillend mensen daarmee omgaan. Je krijgt het Sezen-referentiestelsel tot je beschikking. Je gaat herkennen van welke vormen van betekenisgeving je zelf uitgaat, en hoe het voelt als dat niet in een situatie past. Je gaat zien welke vormen van handelen je steeds gebruikt, ervaart wat die opleveren en wat je ermee negeert. Je neemt waar hoe het er bij anderen uitziet, gaat dat onder woorden brengen en erover in gesprek. Je trekt op met deelnemers van de programma’s Mens-en-contextgedreven werken en leidinggeven of Verantwoord leiderschap, waarmee de omgevingen waarin je waarneemt zeer worden verrijkt.

In het tweede deel van het programma wordt de evolutionair inductieve wetenschapsmethode zo aangereikt dat je die in de politiek of journalistiek, in communicatie van beleid, in opvoeding en onderwijs graag wilt gebruiken. Je loopt mee als stagiair of krijgt begeleiding bij het gebruik van het Sezen-referentiestelsel in een omgeving die je gekozen hebt.

Voor wie in het tweede deel van het programma een internationale omgeving en context kiest, is de Engelse versie van het boek Realiteit en werkelijkheid en Engelstalige begeleiding beschikbaar.

Voor wie

Dit programma is onmisbaar voor wie in de eigen omgeving richtinggevend wil zijn. Dat komt tot uitdrukking in je invulling van enerzijds, anderzijds en hoor en wederhoor omdat je alle vormen van betekenisgeving tot je beschikking hebt en die communicatief, toetsend, oordelend en richting gevend kunt gebruiken. Het is een invloed die leidt tot de grondslag van beleid en tot aanreiking van een passende werkwijze in een organisatie.

Je vooropleiding doet er niet erg toe, wel de ervaring die je tot nu toe in je leven hebt opgedaan en hoe je daarmee omgaat. Als student, opvoeder, leidinggevende, carrièreswitcher, vernieuwer, zelfstandige, natuurbeschermer, of ….

Wat bijzonder is aan dit programma
Het Sezen-referentiestelsel is de praktische vormgeving van de evolutionair inductieve wetenschapsmethode. Het is gebaseerd op wisselwerking en wat daaruit ontstaat. Het wordt als ervaringsleerprogramma aangereikt. Dat kan niet anders: hoe een appel smaakt weet je alleen door erin te bijten.

Je gaat herkennen en ervaren wat in een situatie als vorm van betekenisgeving en pragmatisme weg is en welke vormen juist als nodig of passend dienen op te vallen. Je gaat proberen die in te vullen en krijgt taal tot je beschikking om er met anderen over te praten. Mensen die je kennen gaan je anders beoordelen. Ze gaan je bevragen op wat er met je gebeurd is en wat daarachter zit. Zo kom je in de positie om met anderen te bespreken hoe ook zij in een gewenste richting kunnen veranderen.

Wie gevoel voor realiteit heeft ziet hoe de huidige crises en problemen expressie zijn van de vormen van betekenisgeving en pragmatisme die worden verdrongen vanwege de rationeel deductieve wetenschapsmethode, die al zo’n honderd jaar westerse culturen domineert. Je ontdekt in dit programma dat we, bij gebruik van de evolutionair inductieve wetenschapsmethode, roofbouw, extreem geweld en uitbuiting kunnen voorkomen.

Wat je ermee kunt
Wie dit programma volgt kan in elke situatie tot een oordeel komen of het ergens duurzaam, gezond, veilig is, waar spanning vandaan komt en welke definitie van de situatie daar nodig is om een uitkomst te krijgen die gewenst wordt. Wie gevoel voor realiteit heeft, kan erover in gesprek met degenen die de aangetroffen definitie van de situatie instellen. Daarin ga je jouw inzichten overdragen.

Je ontwikkelt in dit programma een evolutionair handelingsrepertoire. Daarmee ben je in staat om veranderingsprocessen evolutionair te benaderen en te begeleiden. Dit vermogen wordt niet in het gangbare onderwijs aangereikt maar het is in alle sectoren van onze maatschappij aan de orde. In de bouw, de agrarische sector, in de politiek, in het besturen van organisaties, in de opleiding en inzet van docenten, de opleiding van kinderen, veiligheid. Je hebt het nodig voor het ontwikkelen van je eigen toekomstperspectief.

Jouw bijdrage zal op allerlei plekken tot vragen leiden over hoe je iets aanpakt. Met name als je evolutionair pragmatisch handelt zullen mensen benieuwd zijn hoe je doet en kijkt. In dit programma maak je mee dat het uitgelezen kansen zijn om met mensen in gesprek te gaan om daadwerkelijk te veranderen. Het versterkt je positie om anderen mee te nemen als ze zien dat hoe jij oordeelt en handelt ook hen oplevert wat ze misten.

Praktische informatie: intake, tijdsbeslag, doorlooptijd en prijs
Tijdens het intakegesprek bespreken we hoe je in het leven staat en wat jouw ambities zijn, en hoe dit programma daaraan bijdraagt. We bespreken de opbouw, financiering, een eventuele studiebeurs, wat je tijdens het programma mag verwachten en wat er van je verwacht wordt.

Boeken die stichting Sezen en Bascole hebben uitgebracht worden gebruikt als gids en naslagwerk. Van deelnemers wordt verwacht dat ze voorafgaand aan dit programma het eerste deel van het boek Realiteit en werkelijkheid lezen.

De effectiviteit van dit programma leunt op je eigen aandacht en inspanning om dagelijks (op je werk en privé) met waarnemen bezig te zijn en de inzichten die je daaruit opdoet probeert te verwoorden in gesprekken met anderen.

Tijdsbeslag en doorlooptijd
Het tijdsbeslag is 21 dagen waarvan 9 met avondprogramma’s en overnachtingen (51 dagdelen). Plus de tijd die je nodig hebt voor oefeningen, opdrachten en leeswerk. De totale doorlooptijd van dit programma is ongeveer een jaar.

Prijs
De totaalprijs van dit programma is € 7.750,- exclusief BTW. Een eventuele studiebeurs dekt niet de BTW.

Opbouw van het programma
Opbouw van het eerste deel: Ervarings-leerprogramma en aanreiken Sezen-referentiestelsel
Blok 1: Drie aaneengesloten dagen, start met een avondprogramma
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 2: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 3: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag en bespreking huiswerk
Blok 4: Drie aaneengesloten dagen met twee avondprogramma’s
Evaluatiedag, bespreking huiswerk en opsplitsing groep
Tussen de blokken zit steeds vier tot zes weken, waar een evaluatiedag in gepland wordt.

Aan dit eerste deel doen maximaal 10 deelnemers mee. We vragen volledige aanwezigheid op de 16 geplande dagen in het datumschema.

Opbouw van het tweede deel: Gebruik van het Sezen-referentiestelsel als praktische vormgeving van de evolutionair inductieve wetenschapsmethode
Dit deel start na de vierde evaluatiedag. Met behulp van het Sezen-referentiestelsel ga je indrukken en waarnemingen onder woorden brengen, je kunt met anderen over wisselwerking communiceren en je zult over elke omgeving tot een oordeel komen over wat daar, met welke mensen, mogelijk is. Je gaat je eigen oriëntatie herkennen, breidt je eigen gedragsrepertoire uit en vormt ideeën over hoe je de toekomst voor je ziet. Je ontwikkelt gevoel voor realiteit. Wat ga je daarmee doen?

Je gaat concreet verder met de evolutionair inductieve wetenschapsmethode en het verbreden van je handelingsrepertoire, in je werk, op stage, met een nieuw initiatief. Begeleiding is stand-by. Elke maand wordt geëvalueerd en voortgebouwd op wat je hebt ontdekt en beleefd.

Vragen, meer informatie en aanmelden

Heb je interesse in dit programma, wil je een digitale brochure ontvangen, wil je weten wanneer de volgende groep start  of heb je een andere vraag? Het team van Sezen Academy helpt je via mail of telefonisch 0343-595802 graag verder.

    Aanhef* MevrouwDe heer

    Naam*

    E-mail*

    Telefoonummer*

    Adres*

    Kies het datumschema van Gevoel voor realiteit*

    Opmerkingen

    Dit programma wordt meerdere keren per jaar ingepland.

    Door op verzenden te drukken gaat u akkoord met de verwerking van uw gegevens zoals beschreven in onze privacyverklaring.

    |

    De leergang heeft mij op een andere plek gezet van waaruit ik dezelfde dingen anders zie. Ik laat me op een andere manier beïnvloeden en zelf beïnvloed ik mijn omgeving op een andere manier. Ik heb veel geleerd en blijf er iedere dag mee bezig: betekenisgeving en het herkennen van patronen, maar ook het doorbreken er van!

    Mijn advies: Blijf open staan voor nieuwe inzichten en mogelijkheden in je leven, thuis of op het werk. Deze leergang biedt een uitstekende start om dat binnen handbereik te krijgen. Het kan zorgen voor een beetje meer liefde, geduld en ruimte voor de omgeving, de mensen die zich daar in bewegen en voor jezelf!

    Arjan Heiner

    |

    Je leert jezelf kennen en je komt jezelf tegen. Je gaat anders naar mensen en situaties kijken. Ik heb geleerd om breder te kijken en handelen. Ik zie nu wat er gebeurt, in welke situatie ik me bevind en hoe je daarmee om moet gaan. Dat maakt je een stuk rijker!

    Fop de Pater

    |

    Door de leergang ben ik me bewuster geworden van mijn kwaliteiten en creativiteit. Het heeft mij geholpen om meer los te komen van mijn rationaliteit en heeft ertoe bijgedragen meer ‘in the flow’ te komen. Dat betekende voor mij durven loslaten, vertrouwen hebben en de keuze maken om mijn werk anders in te gaan vullen.

    Marijke van Dusseldorf

    |

    De leergang vond ik intensief en ik heb hard moeten werken. Maar het levert heel veel op. Ik zie nu meer doordat ik breder en anders heb leren kijken. De leergang heeft me mensgerichter gemaakt en ik heb geleerd om te werken vanuit context en overzicht. Het volgen van de leergang heeft me veel gebracht en dat proces gaat tot aan de dag van vandaag door.

    Niels Hageman

    |

    Vanaf de eerste dag is betekenisgeving de verbinding naar het hart. Je leert je te kunnen verplaatsen in een ander om zo conflict te vermijden of te verzachten. Betekenisgeving heeft zeker raakvlakken met integratie. Buitenlanders die in Nederland aankomen nemen eigen cultuurkenmerken mee. Het nieuwe cultuur-gereedschap ontbreekt, terwijl iedereen hier in Nederland op zoek is naar houvast. Dat is wat Sezen Academy kan geven.

    Dogan Yavuz

    |

    Ik ben anders gaan kijken en waarnemen, laat de ander conclusies trekken, blijf buiten de discussie over wie er gelijk heeft, stel nu andere vragen en kan nu waar nodig effectiever een interventie plegen. Het herkennen van betekenisgeving en werken aan mijn repertoire zijn blijvende ontwikkelpunten geworden. De leergang heeft mij geweldig geholpen om meer invulling te geven aan mijn rol als adviseur en procesbegeleider, persoonlijk begeleider en toezichthouder.

    Evert van Nass

    |

    Door de leergang ben ik zelfverzekerder geworden. In de tijd dat ik ontslagen werd en voor mezelf ben begonnen, gaf wat ik mee kreeg bij Sezen Academy steun in allerlei richtingen. Voor mij persoonlijk zijn zaken zichtbaarder geworden en ging ik alles meer in perspectief zien. Ik verbaas me nog wel eens over wat er allemaal gebeurt in de wereld en dat ik veel dingen terugzie van wat Sezen Academy me heeft laten ontdekken.

    Dick van de Loo

    |

    De leergang heeft veel voor me betekend. Ik heb geleerd dat mensen verschillend kijken naar dingen en situaties en door dat te herkennen, begrijp ik mijn omgeving beter en intervenieer ik anders dan voorheen. Het herkennen van oriëntaties en ook mijn eigen voorkeursstijl, maakt dat ik me nu beter kan verbinden met mensen. De leergang heeft me de ogen geopend.

    Mirjam ’t Lam

    |

    De leergang heeft me veel gebracht. Deelname daaraan was een indrukwekkende ervaring uit mijn leven. Het helpt om de wereld om me heen en ook mezelf beter te begrijpen en daarmee om te gaan. Ik zie meer mogelijkheden om dingen anders te doen.

    Wil Gooren

    |

    Het volgen van deze leergang heeft bij mij op meerdere vlakken intense bewustwording op gang gebracht en hele toepasbare inzichten gegeven. Die inzichten hebben me verrijkt en geholpen om woorden te geven aan gevoelens, observaties en ervaringen. Het lukt beter om weg te blijven uit het oordeel en te kijken vanuit de samenhang. Door dit alles ben ik gesterkt in het geloof in mijzelf en begrijp ik anderen beter. Dagelijks ben ik me bewust van mijn manier van kijken, oefen ik in waarnemen en verbreed ik mijn repertoire. Het heeft een ontwikkeling op gang gebracht die niet meer tot stilstand komt. De relatie tussen mensen en hun omgeving is heel bepalend voor het zichtbare gedrag en het is veel eenvoudiger iets in die omgeving te veranderen dan de mensen proberen te veranderen.

    Bastiaan Willekes